Mihály Béla a Lajtha László Zeneiskola élén

Zeneigazgató fúvósokkal

A képviselő-testület legutóbbi ülésén személyi kérdésekben is döntött. Így Mihály Béla eddigi igazgatóhelyettest – eredményes pályázata alapján – augusztus 16-ával öt évre megbízta a Lajtha László Zeneiskola vezetésével. A váltás Nagy János címzetes igazgató nyugdíjba vonulásával vált esedékessé.

A mindszenti származású friss diplomás fiatalembert 1975-ben Berényi Imre igazgató marasztalta, majd nevezte ki az akkori Állami Zeneiskola klarinéttanárának. Az oktatási intézmény egykori tanítványa (67-68-ban itt tanult a városban) a főiskola utolsó évében félállásban már Szentesen tanított. Iskolái: zenei szakközépiskola (Szeged), Zeneművészeti Főiskola (Budapest).

– Azóta is ugyanezen a munkahelyen dolgozom – mondja mosolyogva. Majd hozzáteszi: fő hangszere a klarinét. – Korábban egy klarinéttanárnak a többi fafúvós hangszert, például a fuvolát, az oboát is ismernie, tanítania kellett.

– Hogyan került a fúvószenekar élére?

– Az úgynevezett egyesített zenekarban már én is közreműködtem. Mellettük az utánpótlás biztosítására a zeneiskolában úgynevezett úttörőzenekar működött. Bár velük az volt a gond, hogy amikor elvégzték a középiskolát, utána más városokba kerültek. Én 1990-ben vettem át a Szentes Városi Fúvószenekart. Több versenyen, fesztiválon vettünk részt, a hazai erős minősítési rendszerben többször minősültünk, mindig szép eredménnyel végeztünk. Fesztivál díjas zenekar vagyunk, tavaly Lengyelországból egy nagydíjat is elhoztunk.

– A zene szeretetét honnan hozta magával?

– Édesapámnak kántortanítóként zenét kellett tanulnia. Billentyűs hangszereken játszott, hathatós ráhatására kezdtünk el az öcsémmel hangszeren tanulni.

– Örökmozgó, tevékeny embernek ismerik a városban. Miként határozta el, hogy megpályázza az igazgatói állást?

– Az igazság az, hogy ’92 óta igazgatóhelyettesként dolgozom, így akaratlanul is beleláttam a munkába. Nagy János demokratikusan vezette az iskolát, vele minden fontosabb dolgot megbeszéltünk. Mindig kikérte a véleményemet. Ennyi idő alatt csak látja az ember, hogyan működik egy intézmény. Amellett én is tudom, vezetőnek lenni nem csupán zenei feladat.

– Mennyiben változik a jövőben az iskolai vezetés stratégiája? 

– Természetesen nekem is vannak elképzeléseim, de a fő irányvonalakon nem akarok változtatni. Úgy gondolom, mint eddig, az iskolának két fontos feladata van, egyik az, hogy a gyerekeket megtanítsuk különféle hangszereken játszani, hogy zeneértő-zeneszerető emberekké váljanak. Az igazán tehetséges gyerekeket pályára tudjuk irányítani. Legalább ilyen fontos feladatnak érzem azt, hogy az iskola a város zenei életében, közművelődésében részt vegyen. Hangversenyek, más zenei rendezvények résztvevője, mozgatója legyen. A zeneiskola ezt a feladatát eddig is teljesítette.

– A tanítványaival igazgatóként is foglalkozik majd?

– Tanítok. Nyolc-tizenkettő tanítványom az elkövetkező iskolaévben is lesz. Marad a fúvószenekar vezetése is. Az iskolában indítunk egy úgynevezett utánpótlás zenekart, mert rájöttünk, hogy szükséges.

– Hamarosan kezdődik az iskola. A tanévkezdéssel kapcsolatban milyen gondok foglalkoztatják az intézmény vezetését?

– Az iskolák általában létszámhiánnyal küszködnek, mivel évről évre kevesebb a beiratkozó gyerek. Ránk ez nem jellemző. Nálunk bizonyos emelkedés mutatkozik a tanulók létszámában.

– Ami a kiemelkedően jó helyi zenei életnek köszönhető – vetem közbe. Mire az igazgató úr azonnal rákontráz:

– Így van. – Ám ebből adódnak a gondjaink is. A tanterem kevés. Nehezen tudjuk úgy osztani a napokat és az órákat, hogy elférjünk az iskolában. A Koszta József Általános Iskolába már évek óta kijárunk tanítani, de más iskolákban is tartunk úgynevezett előképzőket, így például a Szent Erzsébet Katolikus Általános Iskolában és a Klauzálban. A táncfoglalkozásokkal is így vagyunk, iskolákban, óvodákban működik csoportunk.

Lovas József