Barangolás a korszerû ismeretszerzés útjain

“Ôrizzük emlékeinket, gyûjtsük össze töredékeinket, nehogy végleg elvesszenek, s ezáltal is üresebb legyen a múlt, szegényebb a jelen, s kétesebb a jövô!”

/Ipolyi Arnold/

Ipolyi Arnold (1823–1886) tudós püspök szavai még ma is aktuálisak. E sorok olvashatók a Szentes helyismereti kézikönyv Régészet címû fejezetének mottójaként. S bizony azok az általános iskolás korú gyermekek, akik május végén részt vettek a városi gyermekkönyvtár, a TEAM Számítástechnikai Magániskola és a városi anyanyelvi munkaközösség által szervezett vetélkedôn, bizton elmondhatják magukról, hogy ismerik városuk múltját, jelenét.

Ilyen jellegû rendezvényen már az elôzô tanévben is részt vettek a tanulók, akkor “Szentes város diákszemmel” címmel hirdettünk rajz és irodalom kategóriában pályázatot. A nagy érdeklôdésre tekintettel most a januárban megjelent könyv és multimédiás CD-ROM használatához kapcsoltuk a feladatokat. A tanulók két korcsoportban (5–6. és 7–8. osztály), csapatverseny formájában mérkôztek meg egymással. A város iskoláiból 57 diák benevezését kaptuk meg.

A verseny két helyszínen zajlott. Elôször a gyermekkönyvtárban mutatkoztak be a csapatok egy-egy általuk kiválasztott téma feldolgozásával. A megvalósításban jobb-nál jobb ötletekben gyönyörködhettünk: hoztak a tanulók dobókockával élô társasjá-tékot, bemutattak szoborépítést, interjút, videofelvételt készítettek, stb. Ezt követôen a CD-ROM-hoz kapcsolódó feladatok megoldására vállalkozó gyerekek átsétáltak a TEAM Számítástechnikai Magániskolába, ahol optimális körülmények között oldhat-ták meg az érdekes feladatokat. A gyermekkönyvtárban ez idô alatt folyt a puzzle kirakása, felismerése, a totó és a feladatlapok kidolgozása. Mindkét helyszínen a zsûri értékelte a teljesítményeket, majd az összesített pontok alapján az is kiderült, hogy melyik iskola hol helyezkedik el a képzeletbeli dobogó fokán. A legkiemelkedôbb teljesítményt nyújtó tanulók megkapták a helyismereti kézikönyv, illetve a CD-ROM egy-egy példányát. Azok, akik csupán néhány ponttal maradtak le a versenyben, Bors Károly csodálatosan szép feketekerámiái közül válogathattak, illetve mindenki az Iroda-Profil Bt. emléklapját kapta ajándékba.

A mezôny legkiemelkedôbb csapatai és egyéni képviselôi:

5–6. osztály, csapatverseny: 1. Petôfi Sándor Általános Iskola (Jankai Dóra, Farkas Erika, Valkai Ádám), 2. Koszta József Általános Iskola (Geönczeöl Zsófia, Répás Edua, Mészáros Beáta), 3. Koszta József Általános Iskola (Janiga Lilla, Marcsó Tí-mea, Kun Réka), 4. Damjanich János Általános Iskola (Keresztes Nagy Lilla, Zsolnai Beáta, Kasuba Kitti).

5–6. osztály, könyvhasználat: 1. Jankai Dóra, Farkas Erika (Petôfi), 2. Janiga Lilla, Marcsó Tímea (Koszta), 3. Geönczeöl Zsófia, Répás Edua (Koszta), 4. Keresztes Nagy Lilla, Zsolnai Beáta (Damjanich).

5–6. osztály, egyéni CD-ROM használata: 1. Mészáros Beáta (Koszta József Ált. Isk.), Havasi Viktor, Kasuba Kitti (Damjanich János Ált. Isk.), 2. Bohus Nóra (Kiss Bálint Református Ált. Isk.).

7–8 osztály, csapatverseny: 1. Koszta József Általános Iskola (Kruzslicz Tamás, Nagy Mélykúti Gergô, Szôri András), 2. Klauzál Gábor Általános Iskola (Pataki Jó-zsef, Halmai Polett, Hirs Zoltán), 3. Damjanich János Általános Iskola (Lantos Anita, Fekete Csilla, Perza Anikó), 4. Kiss Bálint Református Általános Iskola (Mészáros Mariann, Kocsis Ágnes, Szabó Ádám), 5. Petôfi Sándor Általános Iskola (Oczella Péter, Bálint Tamás, Rózsa Márton).

7–8. osztály, könyvhasználat: 1. Kruzslicz Tamás, Nagy Mélykúti Gergô (Koszta), 2. Pataki József, Halmai Polett (Klauzál), 3. Mikecz Edit, Mike Katalin (Petôfi), 4. Fekete Csilla, Lantos Anita (Damjanich), 5. Gajda Amanda, Szabó Emma (Kiss Bálint).

7–8. osztály, egyéni CD-ROM használata: 1. Rózsa Márton (Petôfi Sándor Ált. Isk.), Kovács Enikô (Koszta József Ált. Isk.), 2. Perza Anikó (Damjanich János Ált. Isk.), Szôri András (Koszta József Ált. Isk.), 3. Hirs Zoltán (Klauzál Gábor Ált. Isk.).

Ezen a délutánon a csapattagok szembesülhettek azzal a ténnyel, hogy ismerete-ket bizony nemcsak a könyvekbôl lehet szerezni, hanem a korszerû multimédiás eszközök is segítenek ebben. Sok vád éri a számítógépet használó gyerekeket, hogy a gép leszoktatja ôket az értô olvasásról. Ennek éppen az ellenkezôjét bi-zonyította ez a nap. A CD-n való tájékozódás mellett a tanulóknak meg kellett érteniük a feladatokat, melyek egy részét ki is kellett nyomtatniuk. Az értô olva-sás nélkül bizony mindezeket nem tudták volna megoldani. Mi, szervezôk, ezért is érezzük úgy, hogy ezen a délutánon tanítványainkkal a korszerû ismeretszer-zés útjain barangoltunk. S akiket érdekel, hogy mivel is foglalkoztak a gyerekek ezen a délutánon, azok megtekinthetik az alábbi internetcímen: “www.szentesinfo.hu/cd/helyismeret”.

Reméljük, hogy a következô tanévben hasonló jelleggel ismét megrendezhetjük ezt a helyismereti vetélkedôt.

Köteles Judit

mb. igazgató

Kis-Rácz Antalné

v. munkaközösség-vezetô

Tímár Ferenc

okl. mérnök–tanár