Az Árpád birodalmat épít

A szentesi Árpád Szövetkezet a közelmúltban megvásárolta a Dél-alföld legnagyobb sütõipari vállalatát, a Tisza Kenyér Rt.-t, s abban 95 %-os tulajdoni arányt szerzett. Ezzel egy újabb nagy fejezet kezdõdött a szövetkezet életében, egy olyan fejezet, amelynek távlatokban - ahogy eddig - a sikeres üzlet, a megbízhatóság, a magas színvonal a jellemzõi.

Csikai Miklós elnök tárta lapunk elé: lassan két éve már, hogy az Árpád, a Pankota és a Termál Szövetkezet meg akarta vásárolni a Tisza Kenyér Rt.-t, s ebben az esztendõben a Csongrád Megyei közgyûlés, amelynek 60 %-os tulajdona volt a társaságnál, felajánlotta számukra a megvétel lehetõségét. 50 millió forintos tõkeemeléssel az Árpád 95 %-ot tudhat magáénak, míg a Pankota 1, a Termál 4 %-kal bír. A Tisza Kenyér Rt. tehát 100 %-ban termelõi tulajdonban van. A kenyér elõállításának majd' teljes vertikumát öleli így fel a szövetkezet, hiszen búzát termeszt, ezt felhasználhatja kenyérsütésre, s azt saját boltjaiban is értékesíti. A szövetkezet marketinggel foglalkozó munkatársai most éppen újabb piacok meghódítását célozzák. Mindenesetre a kenyér elkészültének folyamatával, mivel az egy kézben van, több olyan lépcsõt küszöböl ki, amely a fogyasztó számára érzékelhetõ áremelkedéssel jár.

Nem Rt.-ben, hanem pékségben kell sütni

Számomra teljesen felfoghatatlan -mondta Csikai Miklós-, hogy viszonylag alacsony búzaár mellett a kenyér árában a kereskedés folyamata, a szállítás, a különbözõ jogszabályok és kötelezettségek teret kapnak, tulajdonképpen ettõl drága a kenyér. Az elnök másként, visszafelé közelíti meg a problémát: mennyiért lehet eladni? Most éppen 70-78 forintért adják a boltoknak a kenyeret, a 70 forintos kenyér hány forintos lisztet bír el? A 31-34 forintos liszt hány forintos búzát bír el?

Az Árpád által megcélzott modell analóg azzal a kisparaszti gazdasággal, amely csak saját fogyasztásra termel, s a felesleget, magas színvonalú árut a piacra adja - ez a lényege a "Kertmagyarország felé" gondolatának. Csatlakozásunk az Európai Unióhoz pedig pontosan ilyen, szervezett, biztos lábakon álló mezõgazdasági nagyvállakozásokat kíván, amely mind a termelõnek, mind a fogyasztónak az optimumot nyújtja.

Nem kizárt, hogy a Csongrád megyei fogyasztók bizonyos árcsökkenést fognak észlelni, ha a Tisza Kenyér Rt. kenyerét vagy péksüteményét vásárolják meg.

Csikai Miklós úgy nyilatkozott, hogy három év múlva a társaság részvénypakettje sokkal többet fog érni, mint ma.

BG