Tűrt, Támogatott, Tiltott

A bakelitborítók és a Kádár-rendszer

 

 

 

2007. május 18-án a Koszta József Múzeumban Tűrt, Támogatott, Tiltott címmel Karikó T. Tibor nyitotta meg a magyar rockzene bakelitlemezeit bemutató kiállítást. A kiállításon 16 tablón három csoportba sorolva -beat, rock, punk- lemezborítók tekinthetők meg, mely múzeum rendezésében első az országban. A nézelődés közben pedig videoklipek és koncertfilmek garantálják a stílusos zenei aláfestést. A kiállítás a bakelitlemezek borítóin keresztül próbálja bemutatni a Kádár-rendszer hírhedt aczéli kultúrpolitikájának működési mechanizmusát.

 

A bakelitlemez maga, illetve annak borítói mára múzeumi tárggyá váltak, az elmúlt években ugyanis a hagyományos lemezt teljesen kiszorították a CD-k. A mai tinédzserek kis túlzással valóban csak a múzeumban találkozhatnak a bakelittel. A Koszta József Múzeumban látható kiállításon 100 – különböző korszakokból való és eltérő zenei stílusra utaló – borítót tekinthetnek meg az érdeklődők. A beat, a rock, az újhullám, de a punk kedvelői is megtalálhatják a nekik szimpatikus irányzat lemezeit. Az Illéstől kezdve a Beatricén át az AE Bizottságig a legkülönbözőbb magyar együttesek régi borítóival ismerkedhetnek a múzeumlátogatók.

 

 

 

A kiállított gyűjteményt látva különös érzés, hogy még az élet egy ilyen pici szeletén keresztül – mint amit a lemezborítók világa képvisel – kibontakozik, láthatóvá válik egy politikai rendszer működési mechanizmusa. A tárlat ilyen szempontból is legérdekesebb darabját az Omega együttes 1972-es alumínium lemezborítója jelenti.

A hatóságok az 1970-es évek elején megorroltak az Omegára. Újabb lemezük megjelentetését nem akarta felvállalni a hanglemezkiadásban mindenható Erdős Péter. A lemezgyár emberei mindenféle okokra hivatkoztak, hogy miért nem adhatják ki az új hanganyagot. Amikor pedig látták, hogy az együttes önerőből felvette az Élő Omega című lemezt, akkor azt találták ki, hogy az országban papírhiány lépett fel, ezért nem tudják kinyomni a borítót. A zenekar végül is talált egy tsz-melléküzemágat, ahol hajlandónak mutatkoztak alumíniumból elkészíteni a lemezborítót. Így történhetett meg, hogy lényegében politikai okok miatt alumíniumtokban jelent meg az Élő Omega. A hanglemez sikerét látva Erdős később úgy döntött, hogy a hagyományos papírtokban is kiadják az albumot.

Ez is sokat elmond a rendszerről magáról – megpróbáltak valamit akadályozni ugyan, de nem eléggé elszántan, sőt, utána élére álltak annak, amit korábban perifériára kívántak szorítani. 

 

 

Szentes, 2007. 05. 18.

.