Úti élmények Montenegróban

A magyar turisták közül kevesen választják úti célul ezt a vidéket, nemcsak a viszonylag nagy távolság, hanem a vele szemben meglévő kedvezőtlen előítéletek miatt is. Valóban, több szempontból eltér az ottani élet a miénktől, azonban ez a térség is bővelkedik felfedezésre váró természeti szépségekben, kulturális értékekben.

Stari Bar                                        Sveti Stefan (ugrás a szikláról)                    Imaház és minaret

Montenegró, a fekete hegyek országa, itt emelkednek a Dinári-hegység legmagasabb csúcsai. A Durmitor kétezres hegyormai, a romantikus, fenyőkkel övezett Fekete-tó a legszebb látnivalók közé tartozik. A tájat folyóvölgyek szabdalják, melyek közül az egyik leglátványosabb a Tara folyó 1300 méter mély szurdokvölgye - Európa második legmélyebb völgye. A híres Đurđevica Tara betonhídról letekintve a lombok és a sziklák között kanyargó folyó türkizkék vizét látjuk. A folyóvölgyekben itt-ott kolostorok bújnak meg, egyik közülük a Morača-kolostor; távol a világ zajától, a XIII. század közepe óta élnek itt szerzetesek.

Montenegró

-„kis Jugoszlávia” tagköztársasága Szerbia mellett

-pontos adatokat nem ismerünk, mivel nem kapható róla útikönyv (állítólag most készül)

-könyvtárból kölcsönzött 1989-90-es Jugoszlávia könyvet vittünk magunkkal, amelyben megtaláltuk a legfontosabb látnivalók, városok leírásait.

-Pénzneme: EURO (árfolyama július közepén  271 Ft.)

Utazás

-mi (összesen 4 fő) autóval utaztunk

-semmit nem terveztünk meg előre

-nem foglaltunk szállást, nem kerestünk fel utazási irodát

-ennél fogva nem tudtuk, hol kötünk ki. Csak ismerősök élményei alapján tájékozódtunk. Ismereteink szerint Budva nagyon szép …

-útvonalunk odafelé: Szentes-Röszke-Belgrád-Cacak-Uzice-Nova Varos-Bijelo Polje-Podgorica (egykori Titograd – sok tábla így írja, vagy ciril betűvel – ez még jobb) – Skhodra-tó - Petrovac – Budva

-visszafelé: Budva – Podgorica – Skhodra-tó – Uzicéig ugyanaz, utána balra – Valjevo – Sabac – Novi Sad – Röszke. Végtelen hegyek. Erdélyhez hasonló táj.

Sveti Stefan "szállodafalu"                                                   Kilátás az apartmanból (Sveti Stefan Beach)

Közlekedés

FIGYELMEZTETÉS: rengeteg a rendőr (10 km-enként!), aki úgyis megbünteti a külföldieket (ez zsebre megy neki)! Szerb területen a szokásos bírság 2.500 dínár kb. 10.000 Ft. Ha nincs dínárunk, addig kell menni, amíg be nem váltjuk neki, az Eurot nem fogadja el! Persze az útlevelünket elveszi, kénytelenek vagyunk váltani és visszamenni. Ha véletlen nem vette el az útlevelünket, tűzzünk onnan!

Montenegrói területen csak Eurót fogadnak el, a tarifa 10-25 EUR-ig terjedhet.

Éjszaka is mérnek. Ha van pár épület az út mellett, a megengedett sebesség 50 km/ó, egyébként 60-80 km/ó, szerpentinen 60 km/ó.

-A szerbek őrültül vezetnek, belemennek beláthatatlan kanyarokba és dudálnak. Engedjük be őket magunk elé, különben belénk jönnek! Ha összetörik magukat, képesek még összeverni egymást, hogy bebizonyítsák, nem az egyik volt a hibás, hanem a másik. Bele ne avatkozzunk az incidensbe!!

-Az autóúton 100 km/ó a sebességkorlátozás (pl. Novi Sad-nál). Belgrád felé utazva kétszer kell autópálya- ill. autóút-díjat fizetni, összesen 12 EUR értékben (itt elfogadják az Eurót, de dínárt adnak vissza). Ha a hegyekben utazunk, tehát Novi Sad-tól lefele Valjevo felé, gyönyörű hegyeket láthatunk, és nincs pályadíj. Ez az út nehéz, öreg dízel autóknak nem ajánlott.

Budvától északra                                                          Herceg Novi vár

Látnivaló útközben:

-a Moraca-völgybe érve kanyonhoz hasonló sziklafalakat látunk, rengeteg alagúttal tűzdelve, amelyekben nincs világítás. Kapcsoljuk fel a lámpát. És továbbra is vigyázni kell a szerb sofőrökkel …

-Nem szabad kihagyni a Shkodra-tót, mely a Shkodra N. P. része, 1/3-a Albániához tartozik. Egyébként útba esik és reggel a legszebb. Madárvilága páratlan.

-Mi visszafelé megpróbálkoztunk a Tara-kanyonnal, mely Európa legnagyobb kanyonja, de dízel autónk megpakolva 4 személlyel nem bírta a megpróbáltatást. Fixre kötött hűtőventillátorral sem ment! 12%-os emelkedő 360 fokos kanyarokkal.

-Ide egyébként indítanak a tengerpartról is raftingtúrát, amiről mi lemaradtunk, de Önök ne hagyják ki! 65-85 EUR / fő busszal, étkezésekkel, 6 órás túrával. Egy héten csak egy nap indítják, ezért azonnal érdeklődjenek utána!

Miután partot értünk …

-Azonnal Budvának vettük az irányt, amiről annyit hallottunk

-Megnéztünk Sveti Stefanban néhány szobát, áruk 25 Euro/szoba (2 fő). Apartmanok: 50 Euro/éj.

-Sveti Stefan egyébként halászfaluból átépült üdülőtelep, az egyik legszebb, legtisztább környék a montenegrói parton. Strandja(i) közül 2 fizetős, 1 szabad strand (a baloldali). A szigeten luxushotelek vannak és híres emberek (pl. Stallone, Schiffer) luxuslakásai.

-Ekkor azt hittük, már mindenhol ennyi a tarifa, úgyhogy örültünk, amikor egy hegyoldali apartmanban azt mondták 4 főre 40 Euró / éj. Kivettük egy hétre.

-Az apartman körpanorámás volt, balra a Sveti Stefáni szigetet, jobbról Becici Beach-et és Budvát láttuk. Nyugodt szállás volt.

Montenegró tengerpartja némiképp eltér a tőle északra húzódó dalmát vidékekétől. A part kevésbé tagolt, már nincsenek nagy, hosszan elnyúló szigetek. Itt található az Adriai part egyik legszebb tengeröble, a Kotori-öböl. A hegyek között helyenként kiszélesedő, másutt összeszűkülő, négy részre tagolódó öblöt hatalmas, meredek hegyek ölelik körül. Partján kis települések sorakoznak egymás mellett. Az öböl északi részén fekvő Risanban II. századi padlómozaikokat láthatunk. A belső öbölrész összeszűkülő bejáratával szemben helyezkedik el Perast, melyet a velenceiek önálló köztársaságként ismertek el a középkorban! A Perast körüli tengerrészen két kis sziget emelkedik ki a vízből: a Szent György sziget, amely állítólag Böcklin híres "Holtak szigete" c. festményének ihletadója, és a Škrpjelai Madonna szigete, ahol a perastiak a zsákmányolt ellenséges hajókat süllyesztették a vízbe… Az öböl névadó települése, Kotor. A várost a rómaiak alapították, az azóta eltelt évszázadok során számos nép váltotta egymást e helyen, sokszor békésnek egyáltalán nem nevezhető módon. Mára ezek a "csatározások" a történelemkönyvek lapjain sorakoznak; amit a jelenkor embere itt láthat, az a különböző kultúrák egymás mellettiségéből, egymásra épüléséből kialakuló egységes egész, megfűszerezve a semmivel sem összehasonlítható "tengeri hangulattal": középkori templomok, zegzugos sikátorok, termő narancsfákkal, reneszánsz és barokk paloták, virágos erkélyek.

Kotori öböl

Másnap felderítettük Budvát, tényleg gyönyörű. Beérve elénkugrottak szobát értékesíteni kívánó fiatalemberek és lányok. A szállástarifa Budvában 6-7 Euro/fő/éj, tehát kb. 25 EUR/apartman. Gondolkodtunk, hogy átköltözzünk-e oda, de akkor eljött az este. A kb. 10.000 fős kisváros több százezresre duzzadt, minek következtében meglehetősen nagy volt a zaj. Maradtunk a nyugodt, de 40 eurós szállásunkon.

Budvában meg kell nézni a Stari Gradot, az old Budvát, mely Dubrovnik kicsiben. A Picasso kávéházban 3 este iszogattunk, mire 4. este a tulajdonos meghívott minket egy extra körre. Ajánljuk ezt a barátságos kávézót mindenkinek!

Budva, a tengerpart közkedvelt üdülőhelye hasonlít talán leginkább a dalmát városokhoz, az egykori szigetre - ma félsziget - épült városkát várfal övezi, középkori hangulatú, szűk utcáin, kis terein hangulatos sétákat lehet tenni. A középkori várostól délre húzódik a montenegrói part egyik leghosszabb strandja, a parton sorakozó vendéglők ízletes helyi specialitásokkal, tengeri halakkal, jó helyi borokkal várják vendégeiket. Sveti Štefan romantikus kis félsziget, keskeny földnyelv köti össze a szárazfölddel. Az egykori halásztelepülés régi házaival, zegzugos utcácskáival ma üdülőfaluként funkcionál, a házak közti kis földdarabokon pálmák, kaktuszok nőnek, virágok nyílnak.

A tengerparttól 25 kilométerre fekvő Cetinjét a montenegrói nemzeti kultúra bölcsőjének, az ország "Kulturális fővárosának" nevezhetjük. A XV. században emelt kolostor múzeumában láthatjuk az első délszláv nyomtatott könyvet 1493-ból, értékes, míves egyházi műremekeket csodálhatunk meg. A kolostortól nem messze áll az egykori Királyi Palota egyemeletes, sötétpiros épülete, melyben az utolsó királyi család lakosztályai eredeti állapotukban tekinthetők meg. A várostól északnyugatra emelkedik a montenegróiak szent hegye az 1749 méter magas Lovčen, a tetején épült mauzóleumban alussza örök álmát a nemzet legnagyobb fiának tartott püspök-költő, II. Petar Petrovič Njegoš.

Árak:

-hamburger (isteni finom, választható sertés, marha, filézett csirke hús, szabad szedéses zöldséggel) 1-1,5 EUR

-ne egyen senki RIBA FISH-t! Mindenhol ezt hirdetik I-II. kategóriában. Akkora adagot hoznak ki, hogy az egy főre eső ceh 26 EURO lesz!

-Annál inkább tintahalat (Ligna, Kalahari néven fut) kell enni, ami minden étteremben (jó éttermekben, a Budvai Beach-en) 6-7 EUR. A mi esetünkben 3 adag tintahal és 1 adag Rumpsteak (marhahús) körettel, sörrel, borral, üdítővel, savanyúsággal, borravalóval együtt volt 40 EUR.

-Drága az üdítő: 2 literes cola 2,5 EUR, 0,33-as 1,5 EUR. Étteremben üdítő 2 EUR. Sör boltban 0,5-ös 0,75 EUR, étteremben 1,5 EUR. Ásványvíz 0,5-1 EUR.

-Kenyér: 0,4 EUR / 0,5 kg.

-Tej: 0,7 EUR / 0,5 l

-Hajókirándulás: Budva – Kék barlang – Herceg Novi – kolostorsziget – Budva 12 EUR / fő. Egy egész napos túra reggel 9.00-től este 6.30-ig.

-Parkolás (mindenhol van és fizetős) 1 EUR / óra. Napi díj 24 órára 10 EUR.

-Dízel olaj 190-200 forintnak megfelelő dínár vagy EUR.

-Múzeumi belépők 1 EUR

-A hamburger 1 EUR.

Kirándulásaink:

-Budva (öreg Budva, étteremsor, beach, piac, bevásárlóközpont)

-Hajókirándulás fentiek szerint a Kotori-öbölbe. A Kék barlangnál megáll a hajó és dudál, hogy lehet ugrani a vízbe, és beúszni a barlangba. Nagyon jó volt.

-Sveti Stefan Beach (sok kis barlang van, és át lehet úszni egy kis szigetre)

-Bar (kikötő), Stari Bar (öreg bár = vár)

-Kotor autóval a híres Cetinyei szerpentien (Budva – Cetinye – Kotor). Útközben a Lovceni Nemzeti Parkban autózunk. Csak erős idegzetűeknek és inkább délelőtt vagy kora délután ajánlott (mert koraeste vakítóan süti a nap a Kotori öblöt). A kotori vár gyönyörű. Az ottani szállásárak: 25 EUR / apartman.