Vonattörténelem        

 

ÁRPÁD sínbusz

 

 

 A sínbusz rövid története: A motorkocsi a MÁV első négytengelyes gyors motorkocsija volt. 1934-ben a GANZ gyár saját kockázatára építette az első két darabot. A próbák egyértelműen kedvező tapasztalatai alapján a MÁV megvásárolta és a Budapest-Bécs útvonalon szolgálatba állította a járműveket. Az utazóközönség gyorsan megkedvelte, így 1940-ig további öt jármű került beszerzésre. A jármű dízelmotorjának megalkotója Jendrassik György volt, aki 1928 óta a mellékvonali motorkocsik révén folyamatos kapcsolatban állt a szentesi motorgarázzsal. Ebben az időben fél Európa Szentesre járt tanulni a vasút dízelmotorok üzemeltetését. (Az európai hírű, és mégis méltatlanul elfeledett Jendrassik György gépészmérnöknek állítottak emléket azzal, hogy a szentesi főnökség felvette a nevét.)

 

 

A külföldi bemutató utak nagy sikert hoztak a járműnek, egyre több ország vásárolta meg a motor gyártás jogát, (Románia, Belgium, Franciaország stb.) illetve a GANZ gyár is folyamatosan növekvő számú járművet tudott eladni a motorkocsiból és annak továbbfejlesztett változataiból.

A kiállított jármű 1975-ig üzemelt, majd 1987-ben került teljes felújítás után a nosztalgia üzem szolgálatába. Jelenleg az üzemképes járműpark egyik legszebb és legértékesebb darabja, egyetlen darabként ma is európai hírű jármű.

A jármű adatai: - motor típusa: VI JaR 170/240 - motor teljesítmény: 160 kW - max. fordulat: 1200/perc - max. sebesség: 110 km/h - ülőhelyek száma: 64 fő - a jármű tömege: 37 t

 

 

HARGITA motorvonat

46. sz. motorkocsi 

 

 

A GANZ Gyárban 1939-re elkészültek a HARGITA típusú fővonali motorvonat tervei. A vonatokat a MÁV akkor a Budapest-Sepsiszentgyörgy vonalra szánta. Az első motorvonat két motorkocsiból és két közbenső kocsiból állt. Gyártása 1944-ben a háború miatt félbeszakadt.

A vonat kormányzati célra történő átépítését és felújítását a Dunakeszi Járműjavító végezte 1951-ben. Ezt követően a vonat kizárólag kormányzati utazások során közlekedett. A volt állampárt vezetői szívesen vették igénybe a luxuskivitelű vonatot.

 

 

Az 1960-as évek végén elkészült az új kormányzati vonat, amit a köznyelv "Kádár vonat" néven ismert. A Hargita motorvonat ezt követően a tárolás során műszakilag, esztétikailag erősen leromlott. Kiállítási célra történő felújítását Szentes Gépészeti Főnökségen végezik.

A jármű adatai: - motor típusa: XII Jv 170/240 - motor teljesítmény: 331 kW - max. fordulat: - max. sebesség: 120 km/h - ülőhelyek száma: - a jármű tömege: 53.2 t

 

 

Jendrassik motorvonat

 

 

A  1926. október 1.-1927. február 1.-ig Szentes térségben a Magyar Királyi Államvasutak kísérleti üzem során szerzett tapasztalatokat a motoros vasúti vontatás bevezetése érdekében. A kedvező tapasztalatok után 1928-ban Szentesen motorszín épült a Ganz gyár támogatásával. A MÁV motorkocsi üzeme rövid idő alatt világviszonylatban is nagy érdeklődést váltott ki 1931-33 között Európából, Egyiptomból, Argentínából vasúti szakemberek jöttek Szentesre tanulmányozni és megtekinteni a motoros központot.

A Ganz gyár a világválság idején fellendül és ebben jelentős szerepe van az itt szerzett kedvező tapasztalatoknak. BC, majd 1956-tól AB sorozatjellel kéttengelyes motorkocsik bonyolították le a MÁV mellékvonalú közlekedésének zömét. 1950-es években havonta 8-10 ezer kilométert futottak. 1979 után a MÁV fokozatosan vásárolta meg a csehszlovák gyártmányú Bz motorkocsikat és az AB motorkocsikat ennek ütemében vonta ki a forgalomból. Szentes Vontatási Főnökség állagába tartozó korhű motorvonat négy egységből áll. BC 353 motorkocsi -gyártási év: 1927 GANZ - ez volt az első Szentesre állomásított motorkocsi. 1927-től folyamatosan üzemel.

A II. világháború alatt tűzkárt szenvedett és az ezt követő javítás során a kocsiszekrényt nem szegecselték hanem hegesztették. Felújítása 1988-1992 között folyt.

BC 390 motorkocsi, gyártási év: 1928 GANZ Felújítása 1995-96-ban történt.

Bx 59490 sz. II. osztályú személykocsi, gyártási év 1931 GANZ Felújítása 1994-95-ben történt.

Bx 59113 sz. III. osztályú személykocsi, gyártási év 1938 Győr Felújítását 1992-94 között történt. 1988-ban, amikor a Szentesi Vontatási Főnökség dolgozói elkezdték a BC 353 motorkocsi felújítását, egy tehervágánygépkocsiból varázsolták újjá. A vonat többi egységének felújítását a nagyobb létszámú utazóközönség elszállításának igénye indokolta. Ma már akár 170 fő együttes elszállítására is alkalmas, az ország bármely pontjára. 1995 és 1996-ban az Utazás kiállítások idején a vonat ingavonati forgalmat bonyolított le Budapest-Nyugati és a Vásárváros között.

Hódmezővásárhely és Székkutas között nyaranta német turistákat szállít. Hirdesse ez a motorvonat a jövőben is a magyar ipar, a műszaki géniusz, az alkotók és felújítók tehetségét, hirdesse, hogy a szentesi motorgarázs vezetői és dolgozói tisztelik a múltat és bíznak a jövőben.

Szentes, 2002. 09. 13.