Blahó Gabriella
2007.11.16. frissítve: 7 órája és 37
perce
A Gazdasági és Közlekedési
Minisztérium szándéknyilatkozatokat várt a megszüntetésre ítélt szárnyvonalak
mentén lévő települések polgármestereitől a vasút működtetésére. A szaktárcánál
többször nyilatkozták, hogy e nélkül nem írnak ki pályázatot a vasút
üzemeltetőjének kiválasztására, pályáztatás nélkül viszont csak december 9-éig
mehetnek a vonatok a szárnyvonalakon.
Szirbik Imre szentesi szocialista
polgármester is küldött válaszlevelet a minisztériumba, s ezzel szavai szerint
„Szentes betette a lábát a tovább tárgyalunk klubba". A polgármester és
országgyűlési képviselő alapvetően azt szeretné elérni, hogy megmaradjon a
Szentes–Orosháza vonal.
|
A
fábiánsebestyéniek naponta használják a piros vonatot. Fotó: Tésik
Attila |
A működtetésre vonatkozó elképzelés
tervezetét most tárgyalja a kormány, ezért az érintett települések vezetői
egyelőre csak várni tudnak. Szirbik elvileg nem zárja ki, hogy térségi
együttműködés keretében üzemeljen a vasút, konkrét számok nélkül viszont nehéz
megállapítani, milyen eséllyel indulhatnának a települések egy ilyen programban.
A polgármester feltételezi, a tárca azért akar megszabadulni ezektől a
vonalaktól, mert működtetésük veszteséges. A forráshiányos önkormányzatok
számára pluszfeladatként jelentkezne a vonatoztatás, uniós forrás pedig kevés
áll rendelkezésre.
Tüntetés a téren
A Békés megyeiek
tüntetést szerveztek nemrégiben az orosházi vasútállomás előtti téren.
Egyes hírforrások szerint százan, más források szerint kétszázan vettek
részt azon a tiltakozó demonstráción, amelyet a térség polgármesterei
hívtak életre – szocialista és fideszes városvezetők, országgyűlési
képviselők együtt tüntettek. Az itt felszólaló Karsai István szocialista
politikus szerint az országnak egy egyszázalékos párttal szemben kell
kiállnia a vasút érdekében.
|
A Szentes és
Orosháza közötti vonalat elsősorban a fábiánsebestyéniek, gádorosiak, újvárosiak
és a Gyopárosfürdőre utazók veszik igénybe, egy felmérés szerint naponta 235-en.
A falvak lakói munkába és iskolába járáshoz használják a vonatot. Ennek
fontosságáról szerettük volna kérdezni a fábiánsebestyéni polgármestert, Kós
György azonban nem kívánt nyilatkozni. A gádorosi alpolgármester, Kishontiné
Nagy Tünde kijelentette: a gádorosiak nem örülnének a vasút megszüntetésének. Az
alpolgármester elmondta, busz is jár a két város irányába, de nem ugyanazokban
az időpontokban, mint a vonat, és rendkívül rossz állapotú közúton. Szerinte
elképzelhetetlen, hogy önkormányzatok finanszírozzák a vasút
működtetését.
Alapvetően furcsállják az orosháziak a gazdasági tárca
döntését a szárnyvonal jövőjéről. – Maga Kóka János rakta le az alapkövét az
egymilliárd forintból épült vasúti felüljárónak – emlékeztet Dancsó József. –
Annak idején arról volt szó, hogy azért van szükség a felüljáróra, mert
villamosítják a vasutat. Most úgy tűnik, nem csupán a villamosításról mondott le
a kormány, de magáról a vasútról is. Orosháza adott szándéknyilatkozatot a
tárcának a működtetésre vonatkozóan, hajlandóak vagyunk erről tárgyalni
gazdasági számítások után – mondta Orosháza fideszes alpolgármestere.