A Gazdasági és Közlekedési
Minisztérium (GKM) tízszázalékos szárnyvonal csökkentést írt elő a MÁV-nak. A
leépítés Csongrád megyét is érinti. A MÁV javaslata szerint ugyanis ideiglenesen
szüneteltetnék az Újszeged–Mezőhegyes és a Szentes–Orosháza vonalszakaszon a
személyszállítást.
Versenyhátrányban
Hazánkban a vasút
továbbra is versenyhátrányban van a közúttal szemben. Ennek oka a magas
pályahasználati díj – mondta Berényi János, a Magyar Vasúti Egyesülés
elnök-vezérigazgatója. Az egyesülés adatai szerint vasúton 3,50 forint a
pályahasználati díj tonnakilométerenként, míg a közúton 20 fillér jut
tonnakilométerenként a fizetős szakasz használatáért. Az is tény: a vasút
teljes szakaszán kell pályahasználati díjat fizetni, míg a közúton az
úthálózat mintegy két százalékán szednek díjat. Berényi János szerint a
jelenlegi magas pályahasználati díj miatt félő, hogy a vasúti
tranzitforgalom elkerüli az
országot.
|
Mezőhegyes polgármestere, Csanádi
István nem hisz abban, hogy csak ideiglenes megszüntetésről van szó. Szerinte
ahol egyszer leáll a vonatok közlekedése, ott újra nem fog megindulni. Meglátása
szerint a vonalbefagyasztást követő egy hónapban még a síneket is felszedik,
mivel Mezőhegyes környékén nagyon szegények az emberek, és alig van miből
megélniük.
– Az ország legszegényebb részén nem lehet csak gazdasági
szempontok szerint dönteni – mondta a polgármester, aki a Vasutas Települések
Szövetségének az elnöke. Hozzátette: ha az Újszeged – Mezőhegyes szárnyvonal
lezárása bekövetkezik, akkor a Románia felé irányuló közúti személy- és
teherforgalom még inkább növekszik. A közutak már most is nehezen engedik át a
kamionforgalmat.
Buzás Péter, Makó polgármestere elmondta: nem örül a
leépítésnek, de megérti. Amikor megépült a vasút, nagyon büszkék voltak rá a
térség lakói. Akkor a gazdaságfejlesztést szolgálta.
– Jelenleg az M43-as
autópálya megépülése jelentené a gazdaság fejlődését – jelentette ki a
polgármester, aki szerint azon keveseket érinti rosszul a szárnyvonal bezárása,
akik a vonatot használták közlekedési eszközként.
A MÁV sajtóosztályától
szerettük volna megtudni, hogy mekkora volt a kihasználtsága az
Újszeged–Mezőhegyes és a Szentes–Orosháza vonalszakasznak, de kérdésünkre nem
kaptunk választ.
Féltik a vasútvonalat
Amennyiben megszűnik az Újszegedet Makóval összekötő szárnyvonal,
sikertelennek bizonyul az a makói civil kezdeményezés, aminek
eredményeképp idén mintegy 800 aláírást gyűjtöttek össze a vasutat pártoló
aktivisták. Csala Attilától, az akció szervezőjétől megtudtuk: a Maros
menti településeken közel ezer lakost érintene ennek a közlekedési
lehetőségnek a megszűnése, ami különösen nagy hátrány lenne az
egészségügyi problémáktól szenvedők
számára.
|
Szirbik Imre, Szentes
polgármestere ugyan nem számolta meg, hogy hányan utaznak egy vagonban, de
megfigyelte: egyre rövidebb szerelvények hagyták el a szentesi állomást, és a
vagonokban nagyon kevesen utaztak az utóbbi esztendőkben. A polgármester
lobbizása az elmúlt években már többször megmentette a Szentes–Orosháza közötti
szakasz lezárását. Most is azon dolgozik, hogy maradjon meg ez a pályaszakasz.
Véleménye szerint versenyhelyzetet nem lehet úgy megoldani, hogy az egyik felet
leépítik.
A huszonegy vasútvonal leépítését a MÁV-tól „megrendelő"
Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a Regionális Közlekedésszervező Irodák
segítségével továbbra is egyeztet a közszolgáltatásban érintett társaságokkal és
önkormányzatokkal a 2008. évi menetrendekről – hallottuk a GKM kommunikációs
főosztályának sajtóreferensétől, Dávid Zsófiától.
– A jövő évi vasúti és
közúti menetrendek kapcsán nem döntésekről folynak az egyeztetések. Annak
érdekében egyeztetnek a szakemberek, hogy megalapozott, hatékonyságot szem előtt
tartó, a pazarlást felszámoló, utasbarát menetrend szülessen, amely a közlekedők
érdekeit szolgálja vasúton és közúton – mondta a
sajtóreferens.
Menetrendváltozás idén december 9-én lesz. Ez azt jelenti,
hogy a GKM-nek legalább november végéig döntenie kell, mely vonalakat záratja le
– ideiglenesen.