Szép, csak kicsit büdös Az
Uzsgyi gombnyomásra szaglik
Ajánlja a cikket?
| 2005-10-06 |
Gonda Zsuzsa
Ammóniaszagban – egyébként kényelmesen vonatoznak Szeged
és Békéscsaba között az orosz Uzsgyi utasai. A bűzt az okozza, hogy
az utasok nem rendeltetésszerűen használják a mosdót – állítja a MÁV
Rt.
Tágasak, tiszták, kényelmesek, csak
éppen időnként büdösek a Szeged és Békéscsaba között közlekedő
motorvonatok, az orosz államadósság fejében kapott Uzsgyik. A
légkondicionáló miatt pedig nem lehet szellőztetni. Az utasok az
európai normák szerint készült vonatban sokszor úgy érzik, mintha
mindannyian a mosdóban utaznának. – Egy óra alatt megszokom a
szagot, így Vásárhely után már kényelmesen utazom – mondta Fazekas
Tibor, aki havonta legalább kétszer jár ezen a vonalon. A
fiatalember szerint éppen az egyik kényelmi elem, a klíma a felelős
a kellemetlen útitársért.
Más elméletet állított fel Kovács
Balázs: – Nagyon örülök, hogy a régi fapados, piros vonatokat
lecserélte a MÁV. Ezeken minden sokkal komfortosabb, korszerűbb, még
a mosdó is. Kár, hogy a szagát az egész vonatban érezni lehet.
Biztosan azért, mert zárt rendszerű a vécé.
Az Uzsgyikkal mi
is utaztunk néhányszor, volt, hogy ammóniaszagban és volt, hogy
kifogástalan kocsikban. Az utasok véleményét és saját
tapasztalatainkat megosztottuk a MÁV Rt. sajtóosztályával.
Az Uzsgyi vonatok műszaki meghibásodása vagy a biztonságot
veszélyeztető rendszerhiba kizárt. A kellemetlen szagok áramlását
sajnos a mellékhelyiségek – egyes utasok által – nem
rendeltetésszerű használata okozza – áll a vasúttársaság
válaszában.
A sajtóosztály munkatársa elmondta, a jármű zárt
rendszerű vécéjének üzemszerű alkalmazása esetén semmilyen
körülmények között nem fordulhat elő a kellemetlen szagok
visszaáramlása. A rendszer vákuumos ürítéssel egy zárt tartályba
gyűjti a szennyanyagot, ez azonban egy viszonylag érzékeny
berendezés, amelybe rendszeridegen anyag – például nejlonzacskó,
újságpapír – nem kerülhet. Az utasok – a több helyen elhelyezett
figyelmeztetés ellenére – ezt nem mindig veszik figyelembe, és
többször okozott már kisebb meghibásodást a tartályba dobált oda nem
illő dolog.
– A járművekbe egyértelmű jelekkel és
feliratokkal ellátott kezelőszerveket építettünk, továbbá rövid
használati útmutatókat is elhelyeztünk – folytatódik a MÁV Rt.
válasza. – Mindezek ellenére előfordul, hogy menetközben az utasok
gombnyomással úgynevezett „kényszeröblítés" parancsot adnak a
rendszernek, melynek hatására vákuum nélkül megkezdődik az öblítési
ciklus. Ennek egyenes következménye, hogy az ammóniával szennyezett
öblítővíz a jármű padlójára folyik.
A vasúttársaság
válaszában hangsúlyozta, munkatársaik fokozottan ellenőrzik a mosdók
állapotát. Felmérik azt is, hogyan tudnák megakadályozni, hogy az
utasok egyetlen gombnyomással szennyvízzel árasszák el a
szerelvényt.