Lélektani határ alá apadt a Tisza
2006. május 6., szombat, 9:48


Kilenc méter alá csökkent szombatra a Tisza vízszíntje, és a Hármas-Körös is tovább apad. Az árvíz miatt kitelepetített emberek többsége már hazatérhetett otthonába. Sok vasútvonal megrongálódott, a MÁV kárbecslése még nem készült el.



A lélektani 900 centiméter alá apadt a Tisza Szegednél szombat reggel 6 órára - közölte Reich Gyula, az Országos Műszaki Irányító Törzs szóvivője. Reich jelentéséből kiderül, hogy korábban csak csak 1919-ben, 1932-ben és 1979-ben haladta meg ezt az értéket a vízállás a városban. A Tisza mellett a Hármas-Körös is tovább apad.
   
Dobson Tibor, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője elmondta, hogy szombat reggelre a Köröszugban csaknem befejeződött a lakosság visszatelepülése. A 4 506 lakos mintegy felének kellett elhagynia az otthonát az ár tetőzésekor, szombat reggelre már csak 50-en nem mehettek még haza.
   
Dobson szerint az országban jelenleg 544-en vannak távol otthonuktól a veszélyhelyzet miatt. Ebből 251-en a dunai árhullámok, 242-en pedig - a nemcsak idei, hanem akut problémának számító - belvíz miatt.
   
Mintegy 120 embert érint a sződligeti fogyatékos otthon, valamint a tahi ápolási otthon kiürítése, mivel ezek az épületek olyan károkat szenvedtek, hogy felújításuk nélkül lehetetlen a visszatérés. A szóvivő közlése szerint még pénteken is sor került egy ötfős család kitelepítésére a Tisza-Körös vidékén. Jelenleg 207 településen van érvényben árvízvédelmi készültség, de a korábbi 25-27 ezerről 11 ezerre lehetett csökkenteni a védekezésben résztvevők létszámát. Még részt vesznek a védekezésben honvédségi és tűzoltó erők is, de a munkálatok java részét már vízügyesek, polgári védelmisek, valamint lakossági önkéntesek végzik.

Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának szóvivője arról tájékoztatta szombat reggel az MTI-t, hogy ismét közlekedhetnek a vonatok május 8-án üzemkezdettől Tiszaföldvár és Kunszentmárton, valamint Kunszentmárton és Tiszaug között.
   
Ugyanakkor Lakitelek és Tiszaalpár, továbbá Lakitelek és Tiszaug között az utasok még továbbra is vonatpótló autóbuszokkal kénytelenek utazni. A vasúttársaság a vasúti pályákon, illetve hidakon elkezdte a rendkívüli vizsgálatokat: a beérkezett szakértői ajánlatok alapján a hidakra kiterjedő célvizsgálatok mintegy 26,5 millió forintba, a vízfolyásokra kiterjedő medervizsgálatok hozzávetőleg 35 millió forintba kerülhetnek.
    
A Tisza, a Körösök és a Berettyó menti vasútvonalak felújítási költsége még nem ismert, de ezek is jelentős terheket rónak majd a MÁV-ra. A Dunán levonuló árvíz nyomán keletkezett károk becsült költsége 360 millió forint, a szemétszállításban naponta 1 millió forint többletkiadás jelentkezett. A vasúti árufuvarozás többletköltsége mintegy 40 millió forint körül alakul naponta.


(MTI)