Szentesi koreográfus műve a budapesti Trafóban
 Vass Sándor Gergely, a diplomázott képzeletjátékos

Ajánlja a cikket?  A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
       | 2005-11-03 | Blahó Gabriella

A budapesti Trafóban bemutatott Asszonyok éneke című munkájában szerinte is nézhetőt alkotott Vass Sándor Gergely, a Szentesről indult koreográfus. A vizsgakoncert a kritikusok szerint kiválóan sikerült. A diploma megszerzése Vass szerint azt jelzi, hogy komolyan vette az eddig vezető utat. Merthogy ő egyébként „szabadságélményekben utazó képzeletjátékos".
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
A budapesti modern táncszínházban mutatták be a Liszt zenéjére komponált művet. Fotó: Vidovics Ferenc
A Magyar Táncművészeti Főiskola hallgatói számára a diplomaosztás előtti utolsó felvonás egy előadás, szaknyelven vizsgakoncert a Trafóban. A modern tánc hazai otthonában nemrég színre vitt darab három alkotó nevéhez fűződik. Vass Sándor Gergely az Operaház, a Pécsi Balett és más együttesek táncosainak írt koreográfiájában egy szépen értelmezhető történetet mondott el. Az Asszonyok énekében a férfiak elhagyják a nőket, a tánc férfias alapmotívumait előbb a férfiak, távozásuk után a nők mutatják be. Az átalakulás elemeiben megmutatkozik az esztétikai szépség, a harmónia és a térformák lazán könnyű értelmezése – Vass Sándor Gergely képzelete szerint.
A harmincnyolc esztendős koreográfust korábban erőteljes élmények érték Hollandiában, ahol ösztöndíjas volt.

– Sokan féltettek attól, hogy beleszaladok valami kortárs őrületbe, belecsúszok a nonfiguratív megfogalmazásba, minimalista leszek, a legkevesebb szintjén mondom majd el, amit gondolok – fogalmazott. Nem így lett, mert értelmezhető darabot készített a szentesi születésű világjáró, aki a városban a nyári színház közönsége előtt is bemutatta rendezését. A Liszt Ferenc Magyar rapszódiáira alkotott darab itt is sikert aratott. Vass Sándor Gergely a gyökereiről szólva azt mondta:
– Szentesen születtem, hogy hova nőttem ki, helyben meghatározni nem tudom, hiszen ott érzem jól magam, ahol éppen megvalósulok. Nincs időm megvárni, hogy vidéken létrejöjjön egy társulat, ezért vagyok ott, ahol a kultúra által kínált lehetőségek közül a legizgalmasabbat és a leginkább hozzám illőt választhatom.

A szabad pálya állomásai: a budapesti szereplések mellett musicalrendezés Spanyolországban, klipforgatás a vasút környékén, és tanítás több városban. A képzeletjátékos azt mondja, egy könnyűzenei rövidfilm forgatásán – melyhez tőle koreográfiát kértek –, végül rendezővé lépett elő, mert a zene benne nemcsak mozgássort, hanem képsort is előhívott. A klipet mint szép szerelmes dalt, hamarosan láthatjuk, mert egészen biztosan elkészül.

Mint mondja, eddigi pályáján elsősorban tanított és mások által rendezett darabban szerepelt. Egy ideje azonban „esszenciálisan gyűlik" a mondanivalója, amit maga akar megrendezni. – Magamnak teremtem az élményeimet, mindig lennie kell valaminek, különben megőrülök – vallja magáról.