Kevés lehet a megye öt autóbontója
 Elsejétől átvételi igazolást kell adni a roncsok után

Ajánlja a cikket?  A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
       | 2005-09-14 | Bíró Dániel

E hónaptól csak a hulladékkezelési engedéllyel rendelkező autóbontó igazolásával lehet kivonni a forgalomból az elhasználódott kocsikat. Évi 4800 roncsot vehet át Szeged, Vásárhely és Csongrád öt bontója, a megyei közlekedésfelügyelet szerint azonban ez az engedélyezett keret kevés lehet, ráadásul a makóiaknak és a szentesieknek messzire kell szállítaniuk a kiszolgált autókat.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
Újabb kiskaput csukott be az állam a gépjármű-tulajdonosok előtt azzal, hogy szeptember elsejétől már nem lehet engedélyt kérni a forgalomból kivont gépkocsi otthoni tárolására. Eddig ugyanis az autósok előszeretettel választották azt a megoldást, hogy kertjükben vagy az utcán hagyták elhasználódott járművüket. Azt azonban figyelmen kívül hagyták, hogy az okmányirodától kapott jóváhagyás csak a szakszerű otthoni tárolásra vonatkozott: szétszerelni, alkatrészenként eladni viszont nem lehetett az autót. Akik otthon helyezték el roncsaikat, számíthatnak a közlekedésfelügyelet ellenőrzésére.

A hónap elején életbe lépett szabályozás szerint csak hulladékkezelési engedéllyel rendelkező bontó adhat ki átvételi igazolást a roncsról, s a tulajdonos gépkocsiját csak ennek bemutatása után vonja ki a forgalomból az illetékes okmányiroda. A bontó üzemeltetőjének ki kell vágnia az autó alvázszámát, amit a közlekedésfelügyelet ellenőriz, és csak ezután kezdődhet meg a használhatatlan alkatrészek megsemmisítése. Ha veszélyes anyagot tartalmazó alkatrész – váltó, motor, akkumulátor – hiányzik a beadott járműből, a bontó akkor is átvételi díjat számol föl érte.

A hozzáértők szerint a tulajdonosok részéről hiábavaló próbálkozás az alvázszám kivágása, a hivatalos nyilvántartásban ugyanis nyoma marad az autónak, ezért súlyadót és biztosítást is fizetni kell a szabálytalanul tárolt gépkocsi után. Jobb állapotú járgány leadása esetén kaphat ugyan pénzt a tulajdonos, de az összeg mindig a hasznosíthatóság arányától függ.

– A tervek szerint az egy évre érvényes ideiglenes kivonás után véglegesen is ki kell vonni a gépjárművet, mert ilyen esetekben sokszor tapasztalható visszaélés – fogalmazott lapunknak Nagy Attila, a Csongrád Megyei Közlekedésfelügyelet járműműszaki felügyelője. Hozzátette, az utcán tárolt roncsok ügyében a közterület-felügyelet lép fel, a forgalomból kivonás költségeit viszont a tulajdonosnak kell fedeznie. – A megyében összesen öt, Szegeden három, míg Vásárhelyen és Csongrádon egy-egy, hulladékkezelési engedéllyel bíró bontó működik. Ezek az elkövetkező egy évben összesen 4800 roncsot vehetnek át, ez az engedélyezett keretszám viszont lehet, hogy kevés lesz – mutatott rá a szakember, aki szerint a szentesiek és a makóiak számára komoly pluszköltséget jelent majd, hogy városukban nincs ilyen bontó, ezért a szállítást nekik kell majd fedezni.

– Jelentős beruházást kellett végrehajtanunk ahhoz, hogy a törvényi előírásoknak megfeleljünk, azzal azonban nem számoltunk, hogy a forgalmunk ennyire lecsökken – nyilatkozta lapunknak Molnár Zsolt. A csongrádi bontót üzemeltető vállalkozó szerint gondot jelent, hogy az állam sem dotációval, sem adókedvezménnyel nem támogatja a bontósokat, arra pedig egyelőre kevés a remény, hogy a gyártók is kivegyék részüket a hulladékkezelés költségeiből.