Lassan gyorsul az Uzsgyi
 Javításra szorulnak az orosz motorvonatok Szentesen

Ajánlja a cikket?  A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
       | 2004-12-10 | Blahó Gabriella

Nem várt műszaki problémák nehezítik az Uzsgyi motorvonatok masinisztáinak dolgát. A szentesi vasútállomás műhelyében az orosz szerelőmunkások folyamatosan javítják a járműveket, melyekből egyelőre tíz a hatodik vágányon vizsgára várva vesztegel.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
A szentesi vasútállomáson tíz szerelvény vár vizsgára Fotó: Tésik Attila
A számítógéppel vezérelt irányítási rendszerben észlelhető a probléma. Lassan gyorsul az Uzsgyi, hiszen az ajtóléghengerek, a hidraulikai rendszer és a mozdonyvezetőnek szóló számítógépes visszajelzés hosszú másodperceket vesz igénybe, eltérően a kívánt tempótól. A gép időbeli teljesítményét a mozdonyvezető nem képes irányítani, hiszen mindent csak a számítógéppel tud korrigálni, ezért nem tehet mást: meg kell várnia, amíg minden feltétel adott az induláshoz. Amikor az Uzsgyi eléri a lendületet, már kellemes, nyolcvan kilométeres sebességgel száguld a dél-alföldi vonalakon. Az eredetileg metrószerelvénynek tervezett motorvonat alsó vázát vasúti közlekedésre alakították ki, és a Moszkva melletti gyárban elhelyeztek dízelmotort is a gépben. Ebből az utasok keveset érzékelnek, azt viszont ők is tapasztalják, hogy gyakran leáll a klíma, az ajtók sok esetben csak a vésznyitóval működnek, vagy a vécéajtó nem záródik, illetve nyílik megnyugtató módon.

A megegyezés szerint az orosz államadósság fejében Magyarország negyven Uzsgyit kap, ezekből egyelőre harmincöt érkezett meg. Tizennyolc már engedéllyel közlekedik a vasutakon, tíz szerelvény pedig a szentesi állomás hatodik vágányán vizsgára vár. A hazai közlekedési szabványoknak meg kell felelniük a vonatoknak, közben az előre nem látott meghibásodásokat a Moszkva közeli gyár szerelőmunkásai garanciálisan javítják a Szentesen – tudtuk meg Borbola Andrástól, a szegedi területi igazgatóság gépészeti központjának vezetőjétől.

Az Uzsgyival a megállásnál nincs gond, az indulásnál viszont egyelőre „tétovázik". Négy-öt szerelvény jár Szolnok és Hódmezővásárhely között, valamint a Békéscsaba–Szeged vonalon, ezeket a rendes időszaki javítások mellett igen gyakran ellenőrzik a gyártó itt lévő munkásai.