Holtvágányon a csongrádi utasok
 Három perc alatt kell elérni Félegyházán az intercityt

Ajánlja a cikket?  A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
       | 2004-11-30 | Bálint Gyula György

A csongrádiak számára előnytelennek tűnik a Magyar Államvasutak december 12-étől érvényes új menetrendje. A város lakói nehezebben és drágábban juthatnak el Budapestre, s a hazatérés sem könnyebb. A probléma a testületi ülésen is fölvetődött, az önkormányzat levelet küld a MÁV-hoz.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
A legutóbbi csongrádi testületi ülésen Fábián György önkormányzati képviselő azt mondta, a MÁV hamarosan életbe lépő új menetrendje nagy mértékben megnehezíti és bizonytalanná teszi a fővárosba induló, vagy az onnan ide érkezők utazását.

Az új menetrendet tanulmányozva megállapítható, hogy december közepétől Csongrádról Budapestre csak a reggel 5 óra 26 perckor és az este 18 óra 36-kor Kiskunfélegyházára induló személyvonattal lehet közvetlen csatlakozással fölszállni a pesti gyorsra.

Ezt követően legalább 50 percet kell várni, illetve 105, 106 és 116 percet. Ha valaki nagyon siet, drága az ideje, a Bács-Kiskun megyei városban fölszállhat a Szeged és Budapest között járó intercityre – ha még jók a lábai, és akár futni is tud. Ugyanis az IC-csatlakozásnál igen rövid időt adott a MÁV a csongrádiaknak: mindössze 3 percet. Információink szerint az IC-csatlakozásra és átszálló utasokra nem vár, helyjegyváltásra pedig Kiskunfélegyházán nincs idő, Csongrádon sem megy ez gyorsan, mert a pénztárosnak telefonon kell egyeztetnie a szegedi jegykiadó központtal. A Csongrád melletti külterületi megállóhelyeken felszálló utasok a jegykezelőnél nem válthatnak pótjegyet, ha az IC-vel szeretnének utazni, ha enélkül mégis fölszállnak, a 480 forintos helyjegyet ezerforintos pótdíj ellenében kapják meg.

Véleménye lehet az önkormányzatnak

A MÁV Rt. a menetrendtervezet elkészülte után az önkormányzatokkal, illetve a többi közlekedési vállalattal egyeztet. Ilyenkor minden érintett elmondhatja javaslatait, kéréseit, azonban ez a vasúttársaságot nem kötelezi, hiszen egy vállalat gazdálkodásába nem szólhat bele másik szervezet – reagált kérdésünkre a MÁV Rt. kommunikációs igazgatósága.

Az idei egyeztetés után született az a döntés, miszerint a 2004. december 12-től érvényes menetrendi időszakban csökkenteni kell a vonatok számát. Erről az önkormányzatok tájékoztatást kaptak. „Tekintettel arra, hogy a helyhatóságok a vasúti közlekedést nem finanszírozzák, így a menetrendszerkesztésben csak véleményezési joguk van, döntési joguk nincs. A menetrendben szereplő vonatokat a Tulajdonos nevében a GKM rendeli meg, és egyben finanszírozza azok közlekedését. Így a MÁV Rt.-nek csak a finanszírozott sávba eső vonatokat áll módjában közlekedtetni" – szögezi le a lapunkhoz eljuttatott közlemény.  

A Budapestről Csongrádra vonatozóknak IC-vel érdemes Kiskunfélegyházáig utazniuk, mert tíz kemény percük van arra, hogy a Csongrádra és Szentesre induló személyvonatra átszálljanak. Szentesen át Budapestre egy reggeli és egy esti személyvonattal lehet gyorsvonatra átszállni, de ezek többnyire zsúfoltak. Fábián György szerint a kedvezőtlenné tett átszállási, utazási körülmények hatására többen elpártolnak a vasúttól, átszállnak buszra, azok persze még zsúfoltabbak lesznek. S miután Szentes és Kiskunfélegyháza között az eddiginél is kevesebben utaznak, jó indok lesz több vonatpár megszüntetésére.
A csongrádiak ebbe nem nyugodhatnak bele, várják és kérik a menetrend számukra kedvezőbb módosítását – tudtuk meg az önkormányzattól.