Semmi sem eladó!
 Visszavonták a jogot az Opel Aranytól

Ajánlja a cikket?  A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
       | 2004-11-04 | Kovács András

Letakarták az emblémákat az Opel Arany szegedi, vásárhelyi, szentesi és orosházi autószalonjain, a generálimportőr november elejével visszavonta a márkakereskedési jogot a vállalkozástól. Arany József tulajdonos sejti, mivel szedett össze rossz pontokat, a generálimportőr, a GM Hungary hivatalosan nem nyilatkozik a váltásról, azt az Opel és a márkakereskedő ügyének tekinti.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
Letakart Opel-embléma és felirat Szegeden, az Algyői úton Fotó: Karnok Csaba
– Október 28-án kaptuk a levelet, hogy november 2-ától már nem vagyunk Opel-képviselet. Persze a történet sokkal korábban kezdődött. Szerintem ott, hogy javasolták, Daewoo-kereskedésbe fektessek be Szentesen, de a nyitás után három hónap múlva jobbnak láttam visszalépni, akkora volt a bizonytalanság a márka körül. (Ma ezt már Chevroletként forgalmazzák, többnyire az Opel-márkakereskedők. a szerk.) Szerintem ez hibás üzleti lépésem volt – mondja Arany József. – Úgy gondolom, az Opel azt sem nézte jó szemmel, hogy nagy összegű horvátországi befektetésem nem autós cég volt. Egyébként ez a tőke csak részben képződött az Opel-kereskedésből, én üzletember vagyok.

Arany József nem tagadja, fogyott már jobban is náluk az Opel, az országos átlaghoz képest valamennyi román határhoz közeli kereskedés 2-3 százalékos lemaradásban van, így ők is.

Különösen nagy kiesés volt az, hogy az első 1,999 milliós, lengyelországi
Arany József neve éveken át összefonódott az Opellel Fotó: Tésik Attila
gyártású Astra Classic kifutása után nem maradt ilyen versenyképes árú alsó-középkategóriás modellje a gyártónak. Az Astra Classic II ugyanis már 2,8 millió forintba került. Ez a különbség nagyon sok egy olyan piacon, ahol – Arany József megfogalmazása szerint – 10 százalék előleggel, tízéves futamidőre szeretnének autót vásárolni az emberek. Tény, a Kalos, a Fabia, a Thalia gyorsan betöltötte azt az űrt, amit az első Astra Classic hagyott maga után.

A tulajdonos kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy 2,5 ezer szervizügyfelük van, tavaly és idén is nyereségesen gazdálkodtak – mindezt hitel nélkül. Eddig összesen háromezer, tavaly 380 autót értékesítettek. „Szolgáltatásunk megfelel a márka uniós feltételeinek, ügyfél elégedettségi mutatók alapján mindig az élmezőnyben voltunk, sőt 1999-ben országos első helyezést értünk el, mégsem sikerült egyezségre jutnunk."

A váltás természetes

Wolf Károly, a GM Hungary igazgatója nem kívánta kommentálni a szerződésbontást. „Ez kettőnk ügye, az Opelé és Arany úré. Eddig sem nyilatkoztunk, indokoltunk, és ez a jövőben is így marad. A váltás egy ekkora hálózatban természetes, nem haragszunk Arany Józsefre." Arra a kérdésre, hogy a garanciális javításokkal hova forduljanak az ügyfelek, Wolf Károly azt válaszolta, hogy a nyolcvan magyarországi Opel bármelyikéhez. Azt ő is megerősítette, hogy a váltásból az ügyfeleknek semmilyen hátrányuk nem származhat.  
– Szerintem a konfliktus akkor kezdődött, amikor az Opel volument akart, akár az árrés rovására is, mint teszi azt oly sok versenytárs. Én ezt nem akartam, 5-600 millió forintos befektetésem van a négy autókereskedésben. Azt találtam mondani, hogy nem azért dolgozom, hogy elfáradjak, hanem hogy pénzt keressek. Nem lettem túl népszerű ezzel a kijelentéssel a generálimportőrnél. Tudni kell, hogy ez agrárvidék, ősszel jön a pénz, nem véletlenül adtunk el 60 autót októberben – hangsúlyozza Arany József.

Arra a kérdésre, hogy mi lesz most a megrendelt járművekkel, a tulajdonos leszögezte, mindenki meg fogja kapni, egyetlen forintja sem vész el senkinek. – A garanciális javításokat pedig ugyanúgy folytatom, mint eddig, még akkor is, ha a generálimportőr ezt nem fizeti ki nekem. Az már nem az ügyfél gondja, hanem az enyém, hogyan hajtom be a követelésemet.

Arany József 44 kollégájáért is felelősséget érez, szeretné munkahelyüket megtartani, a „hiénáknak" pedig azt üzeni: semmi sem eladó.

Arany József jogértelmezése szerint november 1-jétől kezdve a csoportmentességi törvény alapján a hivatalos márkaszervizjogot az importőr köteles kiadni mindenkinek, aki megfelel a feltételeknek, s egy év múlva az értékesítésre is ez vonatkozik. – Az ügyben európai uniós jogszabályokban jártas budapesti jogászok támogatását élvezem, aki elmondták, hogy a versenyt korlátozni nem lehet, és úgy érzem, ebben minden benne van – mondja.