Szentes, szex és New York
 A volt drámais diáklány ma Amerikában tanít filmet

Ajánlja a cikket?  A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
       | 2004-09-23 | Blahó Gabriella

A Szex és New York című film üzenete alapvetően igaz, bár néhány jelenetén kuncog Amerika. Monica Honeig-Török a Manhattanban megélt mindennapok élményeit osztotta meg velünk a szentesi belvárosi kávéházi teraszon, ahol négy esztendeje nem járt. Az ifjú hölgy filmszakos volt a gimnázium drámatagozatán, azután az Egyesült Államokba repítette a szél. Filmrendezést tanít a New York-i Filmakadémián.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
Manhattanben a nők nem engedhetik meg maguknak, hogy kedvesek legyenek – mondja Monika Fotó: Blahó Gabriella
Az út repülőgéppel rövid, ám az eltelt évek alatt sok minden történt. Monica Honeig-Török bakfislányként kopott farmernadrágot és elnyűtt pulóvereket hordott vastag keretes szemüvegéhez.

Laza eleganciával öltözött fiatal nő érkezett haza, rövid időre. Egy hirtelen kézmozdulattal vette kezdetét az amerikai túra, amikor Monika érettségi után egy meghívólevelet vett át: bébiszittert várnak valahol Texas környékén. Igen, a leányálmok így kezdődnek és másképpen folytatódnak.

Nincs levegője

A gimiben Bácskainé Erzsike néni magyartanárnő megállapította, hogy Monica nem tud levegőt venni, ezért nem egészen előnyös számára a versmondás. Így a vetítőben filmszakosként töltötte a kötelező órákat. Itthon elsősorban a kelet-közép-európai filmművészet remekeivel ismerkedtünk – emlékeztet. Amikor a távoli földrészen magára utalt fiatal nőként elegendő pénzt gyűjtött össze, beiratkozott a texasi egyetemre, ahol elvégezte a filmrendezői szakot. Közben találkozott Briannel.

A végzetes mozi

A Briannel való találkozás azért emlékezetes, mert tizenegy éve házasság formájában tart a kapcsolat. Az első randit furfangos módon érte el a fiatalember: meghívta moziba Monikát és az akkori barátját egyszerre. Tudta, hogy a fiú nem fog ráérni. Az ezt követő három esztendőben nem volt olyan nap, amit ne töltöttek volna együtt. A férj számítógépes szakember, programozó matematikusként dolgozik Texasban és
Manhattani hétköznapok

Manhattannek azon a részén, ahol ő él, az emberek harminc négyzetméteres lakásokban laknak, melyekben az albérlet maximum a szofára szól, havi 400 dollárért. Egy sör hat-hét dollár, egy doboz cigaretta 8. A bárokban sehol nem szabad dohányozni, az ismerkedés ezeken a helyeken körülményes. Ezekben a hetekben a 7-es metró első két kocsija az, ahová ezzel a céllal szállnak fel az egyéjszakás kalandra vágyók. Telefonszámot, e-mail címet cserélnek és ennyi. Monika kedvenc bárja a Remote Lounge, ahol a számtalan asztal között számítógép és kamera segítségével „beszélgetnek" a New York-iak. Ilyen körülmények között a barátság is ritka.  
elengedte Monicát New Yorkba. Ahol köztudottan nagy a kísértés.

Manhattanben a nők nem engedhetik meg maguknak, hogy kedvesek legyenek – mondja Monika, s ezt a következőképpen magyarázza. Azt látja – természetesen tartós párkapcsolati kötődése révén megfigyelőként vesz részt a történetben – , szóval azt látja, hogy a földkerekség álomszigetén mindenki elképesztően jól néz ki. Ha egy nő kinyújtja a kezét, máris minden ujjára újabb férfi akadhat, kizárólag egy éjszakára.

A férfiak nem dohányoznak, nem isznak, agyonképzettek, jól szituáltak és rengeteget keresnek. Gavallérok, mindent fizetnek és mindent megadnak a nőknek. Azonban ha egy férfi azt tapasztalja, hogy a nő egy kicsit is kedves, akkor azonnal megijed – azt hiszi, hogy végleg kötni akarják. Ez pedig a földkerekség álomvárosában nem divat.

A Szex és New York című film üzenete a nők magánéleti kínjairól alapvetően igaz, bár egészen biztos, hogy a szereplőknek a filmben vállalt állásából nem telik négyezer dolláros cipőre – ezen kuncog Amerika.

A hollywoodi filmgyárakban a sztori az első, abban a körben, ahol Mónika tanít és rendez, a művészi megformálás. A New York-i egyetemen – ott röviden úgy mondják: NYU – tanult prosztgraduális képzés keretében filmrendezést, most tanít a színvonalasnak számító akadémián.

A repülőgép ablaka

Az ott készült számtalan rövidfilmet rendszerint nem vetítik európai mozikban, egymás között azonban nagy a verseny. A fesztiválokon szereplő alkotások szintén tartalmaznak epikus elemeket, de a képi megközelítés árulkodik leginkább a rendezőről. Monika filmjei közül legszívesebben a kabaréénekesnőről készült művét említi, a szerelmi történetnek három szereplője van és nincs happy endje. E film forgatásához keresett operatőrt, amikor valaki véletlenül kezébe adott egy névjegykártyát, rajta ismerősen csengő névvel. Buk Miki szintén a szentesi gimnázium dráma tagozatán végzett, a film szakon. Ezt a véletlen találkozást nem kommentálja Monika. A film természetesen elkészült.

Monika játékfilmet szeretne. Történetet arról, hogy egy magyar kisvárosban milyen csodálatos az élet és hogy miért mennek el onnan a fiatalok... A városból, ahol minden követ ismernek. Persze a repülőgép ablakából meglátni New Yorkot, az más érzés.