|
Szentes, szex és New
York A volt drámais diáklány ma Amerikában tanít
filmet
|
|
|
Ajánlja a cikket? |
|
| 2004-09-23 |
Blahó Gabriella |
| |
|
A Szex
és New York című film üzenete alapvetően igaz, bár néhány jelenetén
kuncog Amerika. Monica Honeig-Török a Manhattanban megélt
mindennapok élményeit osztotta meg velünk a szentesi belvárosi
kávéházi teraszon, ahol négy esztendeje nem járt. Az ifjú hölgy
filmszakos volt a gimnázium drámatagozatán, azután az Egyesült
Államokba repítette a szél. Filmrendezést tanít a New York-i
Filmakadémián.
|
|
|
|
Manhattanben a nők nem engedhetik meg
maguknak, hogy kedvesek legyenek – mondja Monika Fotó: Blahó
Gabriella | Az út repülőgéppel rövid,
ám az eltelt évek alatt sok minden történt. Monica Honeig-Török
bakfislányként kopott farmernadrágot és elnyűtt pulóvereket hordott
vastag keretes szemüvegéhez.
Laza eleganciával öltözött
fiatal nő érkezett haza, rövid időre. Egy hirtelen kézmozdulattal
vette kezdetét az amerikai túra, amikor Monika érettségi után egy
meghívólevelet vett át: bébiszittert várnak valahol Texas környékén.
Igen, a leányálmok így kezdődnek és másképpen
folytatódnak.
Nincs levegője
A
gimiben Bácskainé Erzsike néni magyartanárnő megállapította, hogy
Monica nem tud levegőt venni, ezért nem egészen előnyös számára a
versmondás. Így a vetítőben filmszakosként töltötte a kötelező
órákat. Itthon elsősorban a kelet-közép-európai filmművészet
remekeivel ismerkedtünk – emlékeztet. Amikor a távoli földrészen
magára utalt fiatal nőként elegendő pénzt gyűjtött össze,
beiratkozott a texasi egyetemre, ahol elvégezte a filmrendezői
szakot. Közben találkozott Briannel.
A végzetes
mozi
A Briannel való találkozás azért emlékezetes,
mert tizenegy éve házasság formájában tart a kapcsolat. Az első
randit furfangos módon érte el a fiatalember: meghívta moziba
Monikát és az akkori barátját egyszerre. Tudta, hogy a fiú nem fog
ráérni. Az ezt követő három esztendőben nem volt olyan nap, amit ne
töltöttek volna együtt. A férj számítógépes szakember, programozó
matematikusként dolgozik Texasban és
Manhattani
hétköznapok
Manhattannek azon a részén, ahol ő
él, az emberek harminc négyzetméteres lakásokban laknak,
melyekben az albérlet maximum a szofára szól, havi 400
dollárért. Egy sör hat-hét dollár, egy doboz cigaretta 8. A
bárokban sehol nem szabad dohányozni, az ismerkedés ezeken a
helyeken körülményes. Ezekben a hetekben a 7-es metró első két
kocsija az, ahová ezzel a céllal szállnak fel az egyéjszakás
kalandra vágyók. Telefonszámot, e-mail címet cserélnek és
ennyi. Monika kedvenc bárja a Remote Lounge, ahol a számtalan
asztal között számítógép és kamera segítségével „beszélgetnek"
a New York-iak. Ilyen körülmények között a barátság is
ritka. | elengedte Monicát New
Yorkba. Ahol köztudottan nagy a kísértés.
Manhattanben a nők
nem engedhetik meg maguknak, hogy kedvesek legyenek – mondja Monika,
s ezt a következőképpen magyarázza. Azt látja – természetesen tartós
párkapcsolati kötődése révén megfigyelőként vesz részt a történetben
– , szóval azt látja, hogy a földkerekség álomszigetén mindenki
elképesztően jól néz ki. Ha egy nő kinyújtja a kezét, máris minden
ujjára újabb férfi akadhat, kizárólag egy éjszakára.
A
férfiak nem dohányoznak, nem isznak, agyonképzettek, jól szituáltak
és rengeteget keresnek. Gavallérok, mindent fizetnek és mindent
megadnak a nőknek. Azonban ha egy férfi azt tapasztalja, hogy a nő
egy kicsit is kedves, akkor azonnal megijed – azt hiszi, hogy végleg
kötni akarják. Ez pedig a földkerekség álomvárosában nem divat.
A Szex és New York című film üzenete a nők magánéleti
kínjairól alapvetően igaz, bár egészen biztos, hogy a szereplőknek a
filmben vállalt állásából nem telik négyezer dolláros cipőre – ezen
kuncog Amerika.
A hollywoodi filmgyárakban a sztori az első,
abban a körben, ahol Mónika tanít és rendez, a művészi megformálás.
A New York-i egyetemen – ott röviden úgy mondják: NYU – tanult
prosztgraduális képzés keretében filmrendezést, most tanít a
színvonalasnak számító akadémián.
A repülőgép
ablaka
Az ott készült számtalan rövidfilmet
rendszerint nem vetítik európai mozikban, egymás között azonban nagy
a verseny. A fesztiválokon szereplő alkotások szintén tartalmaznak
epikus elemeket, de a képi megközelítés árulkodik leginkább a
rendezőről. Monika filmjei közül legszívesebben a kabaréénekesnőről
készült művét említi, a szerelmi történetnek három szereplője van és
nincs happy endje. E film forgatásához keresett operatőrt, amikor
valaki véletlenül kezébe adott egy névjegykártyát, rajta ismerősen
csengő névvel. Buk Miki szintén a szentesi gimnázium dráma tagozatán
végzett, a film szakon. Ezt a véletlen találkozást nem kommentálja
Monika. A film természetesen elkészült.
Monika játékfilmet
szeretne. Történetet arról, hogy egy magyar kisvárosban milyen
csodálatos az élet és hogy miért mennek el onnan a fiatalok... A
városból, ahol minden követ ismernek. Persze a repülőgép ablakából
meglátni New Yorkot, az más érzés.
|
|
|
|
|
| |