XVI. Szentesi Aktfotó Biennálé 2011

Sokszínű a szentesi akt biennálé

Közel három évtizedes múltja van a szentesi aktkiállításoknak. Az idei felhívásra 91 alkotó küldte be 580 fotográfiáját, melyből a zsűri 51 szerző 90 képét választotta a kiállítandóak közé. A XVI. Szentesi Aktfotó Biennálé képeit Jung Zseni, S. Faragó Gyöngyi és Vékás Magdolna fotóművészek bírálták el május 10-én.  A pályázatainkon mindig elismert szaktekintélyeket kérünk fel a zsűrizésre, akik az értékítéletükkel meghatározhatják a hazai aktfotózás irányait. Sok fotográfus komolyan készül a pályázatra és egységes, egy stílusirányzatot képviselő anyagot küldenek hozzánk.

Aktpályázatokra általában a női testet ábrázoló képet küldenek, ez Szentesen sincs másként. Idén azzal, hogy három hölgyet kérünk fel bírálónak egyrészt azt szerettük volna elérni, hogy több férfiakt érkezzen, másrészt, hogy a női látásmód is érvényesülhessen. Az alkalmazott technikát, a kompozíciót, a modell és a környezet összhangját, de akár a képben rejlő humort is figyelembe vették az ítéletalkotáskor.

­- Nagyon fontos hogy a kép hogyan hat rám, a második a tartalom és a technika az utolsó dolog – mondta Jung Zseni. Nem csak az esztétikum miatt tetszik meg egy kép, hanem mert valamit nagyon kifejez. Az is jó, ha meghökkent, amit látok. Számomra lényeges a formavilág is. Szeretem a szép fekete-fehér képeket, de ez nem azt jelenti, hogy a tartalom miatt egy színes fotó nem tetszik. A beérkezett anyag sokszínű, úgy érzem, egyre színvonalasabb a szentesi biennálé. Sokan kimondottan magas színvonalú képeket küldtek. Jó lenne, ha sok hasonló pályázat lenne Magyarországon, de mint sok másra, erre sincs pénz. Remélem, ez előbb-utóbb megváltozik, hiszen így kezek, szemek, szívek vesznek el.

– A gondolati mélység nagyon fontos az aktoknál. Ne pusztán a ruhátlan testet lehessen látni: a kép gondolkoztasson el és adjon többet mint a valóság. Fontos számomra a formavilág, az esztétikus megjelenés, a képek komponálása, a technikai tudás – tette hozzá S. Faragó Gyöngyi. –  Talán még ezeknél is döntőbb, hogy legyen mögötte gondolat, amitől átlépi az egyszerű testábrázolást. Legyen élményszerű, ez érvényes a színes és a fekete-fehér megoldásokra is. Női fotósként az érzelmek, a finomság szerintem nagyobb szerepet játszik az elbírálásnál, talán a férfiak realistábban döntenének. Egy pályázatnál fontos a szakmai zsűrizés, hiszen a kialakult végeredmény irányt mutat az amatőr alkotóknak.

– Aktot nem fényképeztem soha, de a fotográfia több ágát ismerem. Az aktfotózásnál nagyon keskeny a határ a giccs, az édeskés fotó és a művészkép között- hangzott el Vékás Magdolnától. –  Nagyon fontos a kompozíció, az élesség és a témaválasztás. A mostani anyagban több szociografikus témájú kép van. Az egész alakos aktfotóknál talán több is lehet a mögöttes gondolat, mert már a modell környezete is sok mindent elárul a kép készítőjéről. A test részleteit ábrázoló képeknél pedig megjelenik a finomság, amit a jó fotós felfedezett a modellen.

A zsűritagok a beküldött fotók közül azokat próbálták kiemelni, melyek megjelenésükben, mondanivalójukban, formavilágukban képviselik a mai aktfotókat, esetleg újszerű képi világot mutatnak. Nehéz volt választani, ez néha csak hosszas megbeszélés után sikerült. A díjazásra javasolt képeket is részletesen megvitatták. Kollekciókat is díjaztak, hiszen ha egy alkotónak a kiállítási anyagban 2-4 nagyon jó képe bekerül, az komoly szakmai felkészültséget jelent.

A több képből álló sorozatáért megosztott első díjban részesült a szentesi Nagy István, a derecskei Rékasi Attila és a rimaszécsi R. Kovács Attila. Különdíjas lett Lennert Géza (Sremska Kamenica), Oszvald Tamás (Budapest), Szathmáry-Király Ádám (Sajógalgóc), Tasnádi Tamás (Miskolc) és Törköly József (Szeged). A tárlat június 5-én nyílik Szentesen a Tokácsli Galériában.

Králik Emese és Nagy István Szentesi Fotókör

XVI Szentesi Aktfotó biennálé zsűrizése 2011. Beszélgetés Jung Zsenivel, S. Faragó Gyöngyivel és Vékás Magdolnával.

http://www.youtube.com/watch?v=agHlRanbh0k

XVI Szentesi Aktfotó Biennálé megnyitása Szentesen 2011.

http://www.youtube.com/watch?v=7GZ-g4L1RfI&feature=feedu