Oktondi 2001. december 14.
"Egy konyaknál többet soha nem szabadott meginnom !!”
Majtényi András
a HMG ének-zene tanára, az énekkar vezetője, az ország
elismert zongoristája. Harminc éve tanítja a zene szeretetére
a diákokat. De ki is ő vajon?
Vele beszélgettünk...
Gál Roland: Mesélne a gyermekkoráról, zenei
pályájának kezdetéről?
Majtényi
András: Az egész úgy
kezdődött, hogy mi egy nagy családi házban laktunk itt Szentesen.
A nővérem, aki 8 évvel, és a bátyám, aki
4 évvel idősebb nálam, zongorázni tanultak. Akkor még
nem volt szervezett zeneoktatás, így oda járt ki a lakásunkra
egy idősebb néni, aki zongorát tanított, és hát
én mint kisgyerek ezt láttam, s végül kedvet kaptam
hozzá. Aztán beírattak a szüleim a zeneiskolába,
és ott a sors nagyon kegyes volt hozzám, ugyanis egy kiváló
és végtelenül nagy tudású zongoratanár
tanított egészen sokáig, akire a mai napig szeretettel
és tisztelet emlékszem.
G.R: Mesélne egy felejthetetlen történetet
bárzongorista korszakából!
M.A.: Tulajdonképpen a bárzongorázás
nekem csak egy kirándulás volt. Fiatal főiskolás, illetve
kezdő tanár koromban nyári keresetkiegészítésként jártam bárokba zongorázni, s meg kell mondjam, nagyon jól fizettek. Emlékszem,
a 60-as évek végén egy nyáron két vagy három
hétig helyettesítettem egy bárzongoristát, és
azért a munkáért kaptam annyi pénzt, hogy utána
egy hétig az akkori Jugoszláviában, Rijekában módon
tudtam nyaralni. És még milyen sztorit meséljek? Hát...
nehéz munka volt, mert főleg éjfél után nagyon sok
részeg ember különféle kívánságait
kellett teljesítenem, és nagyon észnél kellett lennem.
Egy konyaknál többet soha nem szabadott meginnom. Általánosan
elfogad szisztéma volt az úgynevezett kamuzás, amikor ha
nekem a vendég italt küldött (ami 8-10 esetben előfordult egy
éjjel), akkor a pincérlány konyak helyett teát hozott.
Persze én jóízűen megittam, utána nagyokat krákogtam,
"hű, de jó erős volt"- mondtam, de muszáj volt ezt tennem.
Záráskor a pincérlánnyal elszámoltunk, megfeleztük
az árát, és így mindenki jól járt.
G.R: Milyen kapcsolat fűzte, és most milyen kapcsolat fűzi a zongorához?
M.A.: Nem tudom az életem zongora nélkül
elképzelni. Több mint negyven éve naponta ülök
a zongoránál, és hogyha valami okból egy-két
hétig nem vagyok a hangszer közelében, akkor kezdem
magam rosszul érezni.
G.R: Ki a kedvenc zeneszerzője?
M.A.: Nem tudok választani. Talán leginkább
Mozart zenéje tud elvarázsolni, de sok kedvencem van. Bachot is
nagyon szeretem, Bartókot és Lisztet, Schumannt is, de még
sorolhatnám. Hangulatomtól is függ.
G.R: Emlékszik arra az időre, amikor a HMG-be került?
M.A.: Hogyne. Én nagyon nagy szeretettel jöttem
ide 1978-ban, immáron 23 éve. Akkor indult a drámai tagozat.
A diákok a tanárokkal közösen alakították
ki a tagozat arculatát, ami alapjaiban és színvonalát
tekintve talán nem változott az évek alatt.
G.R: Mire legbüszkébb az eddigi életéből?
M.A.: Mire vagyok a legbüszkébb? Ha lehet azt
mondani, erre a novemberi hangversenyre, a szeretetre, ami körülölelt.
Büszke vagyok arra, hogy kitaláltam 1993-ban a Derzsi Kovács
Jenő országos népdaléneklési versenyt, ami sajnos
a negyedik alkalomra nem tudott tovább működni. Rengeteg munkám
volt benne, és az első három nagyon jó és színvonalas
volt. Kicsit személyes, hogy nagyon büszke vagyok a lányaimra:
a nagyobbikra azért, mert ha minden igaz, akkor muzsikus lesz, a kisebbikre
is büszke vagyok, s hogy belőle mi lesz, azt még nem tudjuk, de
hát még csak kilencéves.
G.R: Milyen üzenetet írna egy papírra,
amit a
jövő évezred emberének
szívesen eljuttatna?
M.A.: Nehéz kérdés, s talán kicsit
közhelynek is hangzik, de őrizzük és műveljük a zenét,
hiszen ebben a megbolydult és őrült világban, amelyben élünk,
mindig is nyugalmat és békét fog árasztani felénk.
G.R: És végül mit üzen a gimi diákjainak?
M.A.: Mit üzenek nekik? Talán azt, hogy szeressék
a zenét, és minél többször látogassák
meg
az 56-os termet. Én ott mindenkit
szívesen látok.